mint Irsai Olivér a Hegyen...
A fogyasztó az úr?
Valami könnyűt szeretne inni a Hegyen. Nos, akkor telepítünk neki Irsai Olivért! Ne vesződjünk azzal, hogy megértessük, a Hegy, az valami más. Ha ide jön, számítson ásványosságra, számítson idősebb, nehezebb tételekre. Nem. Telepítünk Irsait.
A Hegyre.
A magyarok számára Nagy-Somló hegy valami hasonló, mint Chassagne-Montrachet a franciáknak. A non-plus-ultra. És nyilván egy francia is a legnagyobb örömmel telepítené tele Chassagne-Montrachet dűlőt mondjuk rizlingszilvánival, nemde?. Ha azt veszi a fogyasztó... Mert a jó bor az, ami el van adva, fiam.
Az a tréfás, hogy a Hegy nem adja meg magát, és csúfot űz a termelőből. Valamennyi bora közül az Irsai Olivér mutatja fel legszebben a Hegy igazi arcát, az ásványos gerincet. A többi - olasz, juhfark - szép, tiszta borok, akár még fajtajellegesek is (bár a juhfarkból sokat kivesz a szerintem felesleges fahordós érlelés), de igazi, mély somlói karaktert egyedül az Irsai mutat, méghozzá szépet. Csak a felesleges illatokat és muskotályos bukét, "csak azt tudnám feledni".
Kérdezem, akkor miért nem tramini? Persze, értem azt is, hogy a tramini kényes, sokat kell vele veszkődni, így aztán azon az áron, amin egy Irsait.... nem lehet adni. Tehát marad az Irsai. De 2900-ért?!
Nem a fogyasztónak kellene felnőni?